Sparvöga

Alla inlägg den 5 juli 2013

Av Viveca - 5 juli 2013 12:36

...Vildas bröstomfång har minskat med två centimeter sedan i måndags!!!


Mätte om och mätte om igår, blev förvånad och glad. Även nacken var något mindre tjock och börjar närma sig 7,5 centimter på tjockaste stället. Från början var den 10 centimeter på tjockaste stället.


Vi är nu tillbaka till 188 cm i bröstomfång som innan vi började med Phytoleankuren. Detta trots bete och utan reducerare.


När det gäller sadel har jag forskat/googlat och funderat. Jag tror vi behöver en med kort anläggningsyta då Vilda har ganska rak rygg men är lite överbyggd bak. Thorowgoodsadeln funkar som sagt när depåerna är mindre annars hamnar den i brygga. Funderar också på om den stelhet jag tycker jag ser bak på Vilda ibland och som jag har svårt att sätta fingret på har med sadeln att göra.


Globus skall ha korta sadelmodeller men kruxet är då att de inte har utbytbara koppjärn. Tar tacksamt emot tips!


Tillsvidare använder vi denna sadel:

 

Här från i måndags efter ridturen. Den ligger något långt fram så igår ändrade jag panelerna och fick ett bättre sadelläge något längre bak.


Har även börjat demontera sadeln jag köpte billigt som verkade passa i bommen. Den har en gammal träbom. Koppjärnet är dock i alldeles rätt form och jag funderar på att bygga något av detta....

 

Antingen en bomlös med koppjärn eller försöka kopiera bommen på något sätt då den är i riktigt dåligt skick i träet.
Den är dock 16 tum dvs för kort för min sits.

Funderar vidare.

   


Vilda är lugnet självt när vi tömkör, men i ridningen är hon mer tittig. Igår blev det lite taktande efter att hon reagerat på något i skogen. Jag hörde inget men hon vädrade väldigt. Kan ha varit skogens konung;)


Ska ta tag i inkörningen igen och släpa fram rockarden. Skall klä skaklarna med rörisolering för att dämpa ljudet när hon slår i hovarna i dem och se om den blir mindre läskig.


Ha en bra dag alla!



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards