Sparvöga

Alla inlägg under december 2009

Av Viveca - 31 december 2009 22:15

Gott nytt år alla!

Det har varit en minst sagt händelserik nyårsafton. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men jag återkommer med mer om detta.

Skål på er!

Av Viveca - 26 december 2009 22:51

... på er alla!


Här har det växlat från lössnö till tö, till snö av den blöta tunga sorten. Det är halt och tungt att gå och köra bil.


Igår begav jag och mina två döttrar oss i bilen mot Skåne för att hälsa på mina föräldrar som har hus därnere. Vi såg fram emot några mysiga dagar framför brasan och hade packat för övernatting.


Mobilen ringde när vi var mellan Falkenberg och Halmstad. Det var mamma som undrade om vi var på väg. Ja, vi är väl framme om en timma, sade jag och berättade var vi befann oss. - Vad har ni gjort där nere?...är ni på väg till Skåne? Vi är ju i Göteborg!


En smärre fnurra i kommunikationen alltså. Det var bara att vända och köra norrut igen;) Ännu ett symtom på min predemens?


Väl framme hade vi missat min bror och hans fru som åkt tillbaka till Norge igen.


Vi hade mysigt och trevligt ändå, sedan körde vi hemåt i snöoväder. Nu är jag ganska trött på bilkörning;)


Ha en bra kväll alla!

Av Viveca - 23 december 2009 15:32

Ett snabbt inlägg före jag fortsätter med julförberedelserna.


Passar på att önska er alla en riktigt god jul!


Det verkar som sagt gå åt rätt håll med Vildas klåda. Hon blev inte ens irriterad på snön som föll ned i manen när vi var på promenad idag. Inte heller letade hon upp första bästa träd att klia sig i hagen som hon brukar efter de fått hö.


Däremot har hon visat lite trotstendenser de senaste två dagarna. Hon försökte knö bort M i hagen med rumpan igår, med tillhörande tjut och arga bakåtslickade öron. Mig trängde hon sig förbi på väg från hagen idag, men fick då en armbåge i magen som hon knödde med och så fick hon vackert backa. Sedan gick hon så fint förbi det ställe hon siktat in sig på för att äta.


Hon kan bli lite obstinat när hon är hungrig t.ex vid tillväxtperioder, så idag återinförde jag kornkrosset. Det är nog större chans att müslin varit boven i klåddramat.


Lite bilder från vår härliga skogspromenad idag (tyvärr från mobil):

Titta på husse!



  

Liten skogsmulle:)

Ha nu en trevlig uppesittarkväll alla!

Dags för städning, knäckkokning m.m


Av Viveca - 21 december 2009 10:40

Hej alla vänner!

Här har vi fortfarande mängder med snö, trots att julen närmar sig. Blir det en vit jul i år månne?


Igår halkade M i trappan när han skulle ut och värma upp bilen. Han är helt stel nu och går som en robot, ingen discodans inom det närmaste alltså.


Han hjälpte stallägaren att ta hem Vildas bror från ridskolan med transporten igår. I vanliga fall brukar de rida hem hästen, men han är oskodd och obroddad, så det hade nog tagit flera timmar på de hala vägarna. Det var jättekul att se hur glada alla hästar blev när han kom hem. De sprang i kadrilj i hagen;), bockade, travade, galopperade och Prins spanade in den nya stängslingen. Verkar vara mycket viktigt att ha koll på hur stängslet går:)


  


Vilda och brorsan, sommaren 2008.


Jag tömkörde Vilda i paddocken. Där var snön djup, men lös, så det var nog inte så tungt. Lite okoncentrerad var hon först och hon var tvungen att nosa på brorsan över stängslet innan vi kom igång. Sedan gick hon jättefint. Prövade några steg skänkelvikning och hon fattade med en gång:) Koncentrationen brast igen när valackarna fick hö. Det var bara att avbryta och gå ut och ge stona hö också.


Hon verkar klia sig något mindre nu. Tack vare det torra vädret har jag kunnat smörja med silverlotion dagligen nu utan att det kletar eller regnar bort. Hoppas att det börjar ge sig nu. Hon verkar inte öm längre, men gillar fortfarande inte när man vidrör manen. Hon står dock tillräckligt stilla för att jag ska få dit smörjan.


Idag ska vi köpa de sista julklapparna!

Ha en bra dag alla!

Av Viveca - 20 december 2009 19:11

Fredagen var hektisk och rolig. Det blev inget veterinärbesök. Hon kom på torsdagen och inte fredagen. det hade blivit något missförstånd och eftersom Vilda inte stod inne så kollade hon inte på henne. Hon hälsade att jag får höra av mig.


Jag var och tittade på E´s skolas julshow. E sjöng på en låt, kompade på en annan och körade på en tredje. Duktig dotter och stolt mamma:)




Sedan var det snabbt till stallet, in i duschen och iväg till Götet för disputationsmiddag på skansen Kronan. Maten var kanongod!


Efter middag med tillhörande tal bl.a ett fantastiskt tal av min bästis J, var det disco. Vi dansade så svetten dröp.

Jätteroligt hade vi och sedan vandrade vi hem till mina föräldrar för att sova.



Av Viveca - 17 december 2009 15:03

En liten julhälsning till er alla från mig och M:


Send your own ElfYourself eCards

GOD DISCO-JUL!

Av Viveca - 17 december 2009 10:23

Nu börjar jag känna mig lite stressad inför julen. Är hopplös på att köpa färdigt julklapparna i tid.


Imorgon ska vi på disputationsmiddag för att fira en vän som doktorerat. Vad ska jag ge honom i present? Måste fixa det idag. Veterinären kommer imorgon och E ska uppträda på skolans julshow. Det blir en händelserik dag:)


Pratade med hovslagaren. Inkörningskursen blir nog till våren istället. Det är svårt när det skall passa så många och nu är dagarna så korta.


Eventuellt blir det lite skogskörning i januari då man kan ta med sig sin häst och dra lite ris m.m Hoppas manen läkt till dess så lokselen kan få komma på igen.


I april är det seminarium med föreningen Skogshästen på Gunnebo slott. Får se om vi kan vara med där.


Det verkar bli ett spännande nästa år också:)


Ha en bra dag alla! Här skiner solen på snön, vackert:)

Av Viveca - 16 december 2009 16:37

Igår fick hästarna lite "fotvård" som sagt. Några verkades bara och några fick nya skor och snösulor.


Denna syn mötte mig när jag kom till stallet:)

  

Jag är färdig, får jag komma ut snart eller?


När är det min tur?

    

Gud vad lång kö det var idag! 

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards