Sparvöga

Alla inlägg under december 2009

Av Viveca - 10 december 2009 09:48

Hej alla!

Tack för att ni läser och kommenterar. Tycker själv att jag är ganska fantasilös just nu, uttråkad och trött på att vara sjukskriven. Ni är några som läser och inte lämnar kommentarer, vilket är helt ok, men det hade varit roligt om ni ville presentera er:)


Idag är det en grå och fuktig dag, igen. I eftermiddag är vi bjudna på pensionärsavtackning med jobbet. Innan dess tänkte jag försöka hinna smörja in Vildas mankam med Skillingarydsalva. Nu är såren läkta och huden är inte svampig längre utan torr. Hon kliar sig fortfarande en hel del dock. Nästa vecka kommer den andra veterinären jag pratade med, i ett annat ärende, då ska hon få ta sig en titt hon med. Idag är det dags för avlusning igen, men jag undrar om det egentligen gör någon nytta. M ska få hjälpa mig imorgon, en dag hit eller dit spelar nog ingen roll.


Äntligen har fårskinnspaden som jag beställde i september kommit. Så nu kanske jag kan komma upp i bomsadeln. Det har varit otroligt snurrigt med den beställningen.


Jag beställde paden och tömmar, som aldrig kom, ringde upp försäljaren: de var restade. Beställde enbart en annan pad. Skulle precis avbeställa då den aldrig kom, när ett mail talade om att ordern var packad. Det var bara det att ordern plötsligt bestod av dressyrshabrak, lindor E-vit.m.m Ringde åter upp: Paketet var inte skickat och de skulle ordna till detta. Det var någon annans grejor. Så i tisdags kom paketet, som innehöll just det jag inte skulle ha. Ringde åter: Oj, du får returnera paketet. Din pad kommer imorgon.


Ja, igår tre månader senare kom paden och i Ullared såg jag en som var 150 kr billigare. Nu är den i alla fall här och jag hoppas att Vilda gillar den:)


Förresten har jag fortfarande inga lädertömmar så om någon skall sälja sina hojta till!

Av Viveca - 8 december 2009 11:50

Här är några första utkast av ritningen. Jag kommer inte helt överens med ritningsprogrammet ännu, så några konstiga streck som ej ska vara med får vara kvar tillsvidare. Sedan kan man pynta med växter, redskap m.m men får se om jag orkar lägga tid på det.


  

Utsida


  

Planritning (bilden blev liten?)


  

Välkommen in!


  

Hästens vy



Av Viveca - 7 december 2009 23:21

Idag har jag varit på Gekås i Ullared för första gången i mitt liv.

Åkte dit med stallägaren, I och I´s mamma.


Det var ganska spännande. Vi hade tur och slapp köa.


Philip och Fredrik var där och signerade sin nya bok, såg även en skymt av vd´n Boris. Den numera kända Morgan dök upp vid signeringsbordet. Det var många som fotade med sina mobiler, men jag tycker sånt är lite pinsamt så jag nöjde mig med ett signerat ex. av boken till min vän J som fyller år på juldagen.


Shoppingen resulterade i en del julklappar och ytterst lite hästgrejor, bara vetegroddsolja och en ridmössa.


Enda fotot jag tog var detta:  

Smart, om man har småbarn med sig är det bara att slänga in dem i containern utanför butiken: mamma kommer snart!

 

Skall nu pilla lite med stallritningen, sedan är det nog hög tid att sova.


Sov gott alla!

Av Viveca - 5 december 2009 17:43

En underbar dag har det varit i dag, trots lite tristare väder igen.


Min längtan efter att jobba lite med Vilda har blivit starkare och starkare, så trots handproblem och hudproblem fick hon på sig tömkörningsgjorden, tömmar och träns idag. Lite irriterad blev hon när vi trädde i tömmarna i ringarna eftersom vi då kom åt manen lite, men det gick över med en gång.


Först tömkörde vi i paddocken som är under renovering, en massa bråte mitt på och inget staket. Hon undersökte alla konstigheter och skötte sig exemplariskt, frustade nöjt och jobbade på. Sedan gick vi ut på vägen och in i skogen. Hon lyssnade jättefint och verkade glad att få en uppgift i livet:)


När vi kom ur skogen kände jag att min arm och hand inte orkade mycket mer, men M ville att vi skulle gå lite längre. Han fick ta över tömmarna och jag lekte pedagog. Lite vändningar och velande blev det innan han fick ordning på tömmar, pisk och lärde sig att ge rätt stöd och placera sig rätt. Vilda utnyttjade situationen och tog sig några tuggor här och där.


  


Till sist jobbade de så samspelt att jag nästan blev rörd. Tyvärr låg kameran och mobilen kvar i sadelkammaren. De var så duktiga och nöjda.


När vi kom hem forstatte vi med våra stallplaner, får se om de blir verklighet, men banken är positiv i alla fall. Alltid en början.


Ha en bra kväll alla!

Av Viveca - 4 december 2009 14:54


Så var det fredag.


  


Veterinären har vaccinerat flera av hästarna i stallet idag och tittat på Vildas man. Hon visste inte riktigt vad det berodde på, men vi har nu tagit bort allt foder utom hö, betfor, mineraler och vitaminer. Hon tyckte jag skulle försöka återfukta, men jag är tveksam och håller mig nog till att återfetta, eftersom jag och den andra veterinären är mer inne på att fukten har bidragit till problemen. Hon skriver även ut Betnovat(kortison) att lokalbehandla med.


Hoppas inte att detta är tecken på eksem, men tycker inte att det ser ut så, men allt börjar ju någonstans. Klådan började ju på våren/sommaren, men då hade hon inga synliga hudproblem. Jag tror mer på att det kan vara relaterat till proteinet i betet/fodret och sedan bakterie/svampangrepp på det.


Hoppas att det blir bättre snart.


Var på vårdcentralen och blev fortsatt sjukskriven. Funderar på att ge förslag på logistik till dem för de arbetar helt omständligt. I tre timmar satt jag där och vissa ännu längre. Mycket på grund av dålig organisation. Varför inte ta fler prover med en gång när pat. träffat sjuksköterska, istället för att gå tilllbaka till lab och sedan tillbaka till doktorn igen?


Trevlig fredag! Skall sitta klistrad framför Idol, E är i publiken;)

Av Viveca - 2 december 2009 19:54

Var på handkirurgen idag, mätte handstyrka m.m Höger hand: 37,5 - 40kg. Vänster hand: 12kg. Styrka i tumme-pekfingergrepp: hö: 13kg vä: 4kg.


Mätte även känseln i ring- och lillfinger (helkass;)), kunde inte avgöra om det var en eller två  "piggar" läkaren tryckte mot fingrarna. Trots tillsägelse att inte gissa, utan säga att jag inte visste när jag blev osäker, fortsatte jag att gissa (tävlingsinstinkt?). Det var svårt att låta bli, men jag gissade fel flera gånger.


Nu skrivs remiss till nervledningsmätning. Vad gäller sjukskrivningen så tyckte han att det var bra om jag jobbade, hur det ska gå till är dock oklart. Tror inte han förstod hur självständigt arbetet som sjuksköterska i kommunen är. Tyckte att jag kunde be arbetsgivaren att ge mig dagtidsarbete istället. Frågan är om det skulle funka bättre, då har man inte hela kommunen som ansvar, men dock ett helt distrikt själv, mer att göra och två personer är man aldrig.


Jag tror inte arbetsgivaren är villig att låta mig få betalt för att gå bredvid någon annan, moment 22, alltså.


Fortsättning följer...


Träffade en av mina bästa vänner J och tog en fika efteråt i det nybbyggda fiket på sjukhuset. Helt otroligt vad de byggt om och flyttat runt alla avdelningar sedan jag slutat arbeta där. Det var trevligt. Jag fick ett exemplar av hennes mans avhandling och blev bjuden till hans disputationsmiddag:)


I avhandlingen stod ett litet citat tillägnat mig: Quia natura mutari non potest idcirco verae amicitiae sempiternae sunt. (Horatius)

Översättningen fick jag slå upp:

Eftersom naturen inte kan förändras är all sann vänskap för evigt.

Fint! Glad blev jag:)

Av Viveca - 1 december 2009 22:15

Hej alla!

Ett trött inlägg efter en trevlig utbildningsdag och julbord på Björholmens marina med jobbet. En heldag från 8-16 med god mat, trevligt sällskap, en del kvalitetsarbete och fantastiskt väder; kallt och soligt.


Sedan en snabb sväng till stallet, där stallägaren mockat och gett Vilda kvällsmaten, tack snälla! Fixade höet, vattnet, frukosten och tittade till henne.


Imorgon ska jag bege mig till Handkirurgen och passa på att hälsa på mina gamla arbetskamrater på sjukhuset, samt en av mina allra bästa vänner J.



På torsdag är det bankbesök på schemat och på fredag kommer veterinären.

Nu är det snart läggdags.

Natti, natti!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards