Sparvöga

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Ett tillägg...

Av Viveca - 27 oktober 2010 22:16

Får nog revidera det jag skrv förut litet.


Uteboxen: Används. M ringde och sade att jag hade kunder i kiosken förut;)

  

Hästarna hade stuckit in huvudet i förrådet från utedriften när M var där och grejade med något. Vi brukar kalla det för kiosken. De gillar att stå där och prata med oss, med huvudet ovanför väggen.

 

Kunderna beställde två hinkar med dagens och hö on the side:)


Testade för första gången att fodra med höet inne i boxen. Vilda kan vara väldigt vaktig på maten. Men efter lite förmaningar fick även Marko komma in och äta sitt hö. Sedan stod de sida vid sida och mumsade. Spännerna fick de för säkerhets skull på utsidan. Hon är snabb som en vessla Vilda.


    

Dåliga mobilbilder, tyvärr.


Marko har inte slutat klia sig. Han hade falu rödfärg i hela svansroten, attans. I morgon får det bli kortison igen. Smörjer med det var tredje dag nu, då det torkar ut så himla mycket, men idag tyckte jag han verkade så oberörd av klådan att jag hoppade över det när det ändå regnade så himla mycket. Det blir nog snabbt bättre igen nu när vi lyckats bryta beteendet något sånär.

God natt med er!

 
 
Ingen bild

Anna

28 oktober 2010 15:00

Vad mysigt dom ser ut att ha det! Jag ska öppna den första hösilage balen nån dag här nu. hoppas det blev fint hö i år!!

Viveca

28 oktober 2010 16:14

Ja, jag är glad när de använder uteboxen och inte står ute och häckar när det regnar och blåser. Markos eksem blir ju ganska äckliga i vätan. Vi hämtade några balar igår, får se hur det hösilaget blev. Hoppas det duger åt hästarna från den åkern. Än så länge använder vi bara det höet vi köpte. Lite tidigt att öppna de stora balarna.

 
Stina

Stina

28 oktober 2010 21:49

Falu röd i svansroten ...hmmm, han tänker gå under cover ? ;)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

28 oktober 2010 22:06

Hehe! Osynlig blev han inte i alla fall. Och två stora fläckar utan färg på uteboxens ena yttervägg. Tror ändå det är dags att måla om;)

 
Ann

Ann

29 oktober 2010 08:37

Mina har precis ätit upp den första storbalen hö som de har ute, ska hämta ny på lördag fm.
Du ser ut att ha finfina hagar, själv har jag en "lite större" sommarhage och två mindre, skulle gärna ha både fler och större hagar..!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

29 oktober 2010 14:03

Testar mig fram just nu vad gäller hagarna. Har tänkt att de två mindre blir vinterhagar. Nu har vi stängt en av dem pga avmaskningen. På söndag öppnas den igen och då stänger vi den större hagen. Har även en åker till som skall användas till sommarhage antingen som den är eller så delar vi den i två till våren. Där är det tyvärr mängder av ekar. Använder den torraste delen av den till ridbana nu, och funderar på att offra den biten till paddock ev.

Har ännu inte börjat på storbalarna, men snart så. Tror inte två hästar gör av med dem så snabbt (600kg) så jag kommer öppna en och en och torka höet på loftet för längre hållbarhet. Svårt med fri tillgång när de bara är två och den ena äter som om hon aldrig sett mat;)

 
Kicki

Kicki

31 oktober 2010 19:53

hehe fick mig att tänka på min vita islänning jag hade för en massa år sen....när ägarna till gården målade det nya fina trästaketet med just falu rödfärg då gick falki efter o slickade av färgen! den var mumma enligt honom. och du kan tro han var vacker sen....hm...det kan man kanske kalla rödskäck? =P

de kommer nog att samsas fint inne i sin box när de märker att det e skönare att stå torrt att äta. hoppas hans klåda ger med sig snart, nu när det blir lite kallare...
tjao /K

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

1 november 2010 06:10

Kan tänka mig hur det såg ut på en vit häst. En kompis hittade en minigris alldeles (vad hon trodde) blodig, men den verkade också ha gillat Falu röd:)

Jadå, de samsas redan fint och har i stort sätt bestämda platser vid höfodringen. Markos klåda är redan bättre. Det maniska kliandet är över. Lite kliande någon gång ibland bara...
Ha det så bra! Och Tack för kommentaren:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards