Sparvöga

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Veckan så långt...

Av Viveca - 27 oktober 2010 19:36

Den trötthet som kom över mig i lördags var tillfällig, men det verkar vara något som "går". M hade en körare häromdagen med yrsel, trötthet och feber.


I söndags stängslade vi ytterligare en hage. Tanken var att vi skulle avmaska innan vi släppte dem där, men M kunde inte låta bli (det blir väl jag som får mocka;)). Hästarna trodde de kommit till paradiset, när väl Marko listat ut hur han skulle ta sig dit;) Vilda hade följt stängslingen med stort intresse och stod redo vid ingången så fort vi var klara. Mmm, en massa gott gräs igen:) Har stödfodrat ett tag och kommit upp ganska rejäla mängder, men höet var inte särskilt intressant efter detta, så nu ger jag mindre och ändå ligger en hel del kvar. Bra för Vilda, då hon kan behöva lite bukfylla snarare än en massa energi.

  

Snabb som få när det vankas mat...

 

Marko är i den nedbetade hagen och har inte fattat något.


Fick locka honom med en grästuss, för han var väldigt misstänksam när vi försökte visa vägen.   


  

Unga hästar behöver vila mycket. Det gör Marko jättegärna i den nya hagen, mjukt och skönt.

 

I måndags var hovslagaren här. Han kunde inte se något konstigt vad gäller Markos högra bakhov, så det är väl en liten vrickning då som visar sig från och till. Nu verkar det helt ok igen. Hovslagaren hade ev. en sele som kunde passa Marko. Ska låna den och prova så fort hans eksem/skorpor läkt sig. Nu kliar han inte sig i alla fall, men har en del nya "bulor" här och var på kroppen.

      

Igår var det så här härligt väder, kallt och soligt.

Mös med dem i hagen, borstade och kelade. Kliade Marko med spöet, efter att jag visat på Vilda. Henne kan man röra överallt utan att hon blinkar. Kan till och med vina med det i luften framför huvudet, gäsp, tycker Vilda.


Marko är en känslig kille, men han stod kvar och blev kliad och smekt av spöet, efter att han luktat och gnagt lite på det. Man får ta det varligt med den lille, långsamma rörelser krävs.


 Idag har det regnat på tvären hela dagen och allt är sörjigt och geggigt. Hästarna verkar föredra att stå ute i regnet. Synd på deras mysiga utebox, men, men...


Jag och M har roat oss med att lasta hösilagebalar. De blir ännu roligare att tampas med när de är blöta;) Helt slut efter två lass, puh!


Har varit och beställt virke till utbygget på huset och vikt tvätt, så jag får nog vara nöjd med denna dag:)


Imorgon blir det avmaskning av de båda. Markos maskmedel har äntligen anlänt till Apoteket, ska bli spännande att se vad han tycker om det.


Har även justerat ett körhuvudlag som jag tänkte testa på Marko, men det får nog bli på fredag. Det räcker med avmaskningsmedel i munnen imorgon.


Har även beställt en läsplatta/Ebok-läsare. Huvaligen vad dyrt, men kul hoppas jag. Sedan får vissa tycka att jag är en nörd;)


Ha en bra kväll!

Snart dags för nattning av två blöta djur...

 
 
Stina

Stina

27 oktober 2010 20:46

Oj vad mycket händer hos dig !

Dom ser ut att ha det himmelskt i sin nya hage, lyckliga hästar !

Hoppas du blir nöjd med din läsplatta !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

27 oktober 2010 21:39

Ja, det händer en del, ändå känns det som om det är oändligt mycket kvar att göra...
Borde packa upp resten av flyttkartongerna, eller inte;)
Borde installera vämebaljan.
Borde läsa på inför HLR-utbildningarna...
Borde verkligen träna mer med hästarna, men nu har jag i alla fall massor av inspiration:)

 
Ingen bild

Pernilla

28 oktober 2010 19:19

Vad blev det för sort?

Viveca

28 oktober 2010 22:12

Tackar som frågar. En Iriver Cover Story, verkar ok så långt. Har roat mig (och svurit) halva kvällen. Fick inte ordning på ett program som kunde laddas ned, men det verkar inte som om man behöver det. Har nu lånat två böcker. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson och Ett litet snedsprång av Denise Rudberg. Verkar inte finnas så många titlar ännu på biblioteket, men har hittat flera gratissidor, dock okända författare. Det tar emot att köpa Eböcker så länge de kostar mer än en pocketbok. Nu ska jag lägga mig och läsa:) Kanske ska lägga in lite Eboksinfo på bloggen allteftersom jag lär mig:) Natti!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards