Sparvöga

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2013

Har äntligen fått årets analys...

Av Viveca - 24 augusti 2013 20:54

av hösilaget, som har jättefina värden.


Lite energi och mycket protein. Proteinet är i överkant men det skall vara ok att ge upptill tre gånger behovet om det kommer från grovfoder så vi klarar oss precis.


Mineralinnehållet är helt ok och täcker behoven.

 

Handskrivet i år och lite kladd och uträkningar.


Det jag behöver tillsätta är alltså selen. När det gäller mikromineralerna så har jag inte analyserat dem, men jag kommer att ge extra koppar åtminstone en tid då vårt vatten är väldigt järnhaltigt igen. Vi har haft problem med vattenreningen, men hoppas att den snart funkar efter en del meck. Eventuellt kommer jag även att ge lite magnesium då det är väldigt mycket Kalium i fodret, om jag ser att behovet uppstår. Det verkar ju som om Marko visar det ganska tydligt.


Jag kommer även att ge E-vitamin då det ingår i Selentillskottet och kan behövas när man ger inplastat foder  och oljebaserat foder (linfröolja). Vad gäller A- och D-vitamin kommer jag även att ge detta. Särskilt D-vitamin tror jag är viktigt då mina bär täcken hela den ljusa perioden på året.


Jag håller nu på att försöka hitta passande tillskott. Det lutar just nu åt Biofarmab´s Coppervit och deras SeloE samt majsgroddolja. Det blir inget färdigt mineralfoder i alla fall med en massa järn och annat vi inte behöver.


Tyvärr är det svårt att hitta något helt rent i Sverige, så jag får ta att jag får med en del mangan, Biotin, och B12, dock i ganska små mängder och de är inte skadliga. Selentillskottet innehåller inulin vilket jag inte riktigt gillar och skall därför fundera lite till. Det finns ett annat selentillskott VSL, men det innehåller istället lysin och med tanke på proteinhalten i grovfodret så lär inga extra aminosyror behövas. Skall även höra med vet när jag bokar vaccinationer om hon rekommenderar något särskilt.


Det finns rena mineraler att beställa från Polen men jag tycker det är bättre att ligga på tillverkarna här hemma istället. Ingenstans går att finna att hästar fått järnbrist pga underskott av järn i svenskt foder. Oftast beror det på underskott av koppar. Varför man tillsätter järn i mineralfoder är för mig en stor gåta.


Överallt framhålls att man bör ge och att de flesta hästar kan klara sig på grovfoder samt ev. mineraler ändå är det svårt att hitta mineralfoder med mer koppar än järn (järnfritt finns överhuvudtaget inte) kombinerat med en Ca/p-kvot som är låg. De flesta foder har en väldigt hög Ca/p-kvot anpassad för en spannmålsrik foderstat.


Tar gärna emot kommentarer och funderingar samt förslag på selentillskott (helst så rent som möjligt).


 

Avslutar med en bild från igår efter vår bettlösa tur bland flugorna. Vilda trivdes jättebra med grimman och det funkade faktiskt att hålla mulen från det gröna med. Det verkar dock som hon inte gillar den nya anatomiska breda gjorden riktigt då hon sparkar sig under magen, men det kan vara insekterna med. Får prova med en vanlig smal gjord igen.


Mats mår bra igen. Tack alla för omtanken!




 
 
Stina

Stina

25 augusti 2013 08:12

Så skönt att gubben mår bättre igen !
Man hinner verkligen tänka en massa när allt ställs på sin spets så där plötsligt !

Så skönt med ett bra grovfoder !
Jag väntar fortfarande på min analys med spänning, hur mkt extra behöver jag ge ??

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

25 augusti 2013 23:53

Ja det är jätteskönt att kunna pusta ut.

Jo det är toppen, men nu har jag vecklat in mig i mikromineralernas värld och börjat fundera på om jag inte borde ge även zink.

Det är svårare att få tag i rent.

Så nu är det att kolla ev. hovtillskott med zink och koppar, eller beställa från Polen eller hacka sönder en mineralbalja och portionera ut innehållet, som upptar mina funderingar;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards