Sparvöga

Direktlänk till inlägg 4 februari 2013

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak...

Av Viveca - 4 februari 2013 10:29

Ett gissel med lösa magar.


Pratade med vet. idag. Hon menade att det kan vara oerhört svårt att komma tillrätta med lösa magar. Hon har många gånger skickat avföringsprover utan att få någon vidare vägledning av dem. Eftersom Vilda verkar ok i hullet så menade hon att det antagligen inte berodde på tänderna, då hade det märkts på hullet. Det som är problemet är att fodret går för snabbt genom tjocktarmen och vätska inte hinner sugas upp ordentligt. Det kan bero på hösilaget. Vissa tål det inte. Jag tror ju fortfarande att det är just detta fina hösilage som är problemet, då jag ser samma tendens med fint gräs. Hon tyckte jag skulle prova att ta bort saltstenen ett tag ifall den kanske är för god.


Jag kunde också prova att ge Pronutrin som är för hästar med magkatarr/magsår. Hade själv funderingar på att pröva Fiberplex Sensitive. Vilket är något liknande men verkar mer i tarmen än i magslemhinnan och innehåller fibrer.


Hon frågade vidare om jag prövat med hönät och det har vi ju haft de senaste åren fast inte sedan Marko fastnade före jul. Skall nog sätta upp dem igen, även om jag inte är säker på om de gör nytta för den lösa magen. Vilda rycker och drar i hösilaget så halsmusklerna blir hårda som sten;) Men givorna varar ju något längre.


Aspbarkspellets verkar svårt att få tag i. Jag hittade det i en webshop för 315 kr, men frakten skulle gå på över 600kr. Hur kan det vara möjligt???


Enligt vet. så är magproblemen mindre allvarliga än hostan så att prova halm eller hö tyckte hon inte var något alternativ. Där var vi helt överens. Hon menade också att visst vill hon tjäna pengar, men att göra en utredning som i troligaste fall inte ger resultat är bortkastade pengar för mig. Vissa hästar har ju kroniska komockor, men jag kommer pröva det mesta för att få bukt med magen. Som med allt annat är det ju dock så att ju fler tips man får desto mer förvirrad blir man, men tar gärna emot fler råd och synpunkter...


Ha en bra dag alla!

 
 
Pernilla

Pernilla

6 februari 2013 22:03

Kom på en sak - har du provat att ge vanlig bakjäst? Ett vanligt paket delar man i sex delar - eller kanske fyra i ditt fall - kan tänka mig att Vilda väger lite mer än mina småponnisar. Ge en sådan bit varje dag i 1-2 veckor. Det var något som inte hjälpte på vår b-ponny men som faktiskt har hjälpt några av de andra vid mer tillfälliga besvär. Bakjäst är ju billigt så det blir inte dyrt att prova.

http://pernillaodlund.se

Viveca

7 februari 2013 00:17

Jodå, de får bakjäst i samband med foderbyte, pälssättning, pälsfällning och vid lösa magar. Marko svarar jättebra på det. Men Vilda har ibland blivit mer gasig och lös av det. Hon brukar få ett halvt paket. Han får ett helt. Jag har provat att både öka och minska det för henne men det verkar inte spela någon roll i år vad jag gör. Nu får hon linfrö och proviva samt lite Fiberplex sensitive, som skall vara bra mot lösa magar. Hon ratade tillskottet första dagen när jag blandade i full dos så nu ger jag bara lite för att vänja henne vid smaken. Hon är fortfarande lös men antalet bajsbollar har ökat sedan vi börjat med linfrö och tagit bort Betforn. Men tusen tack för tipset:-)

 
Ingen bild

Lotta

7 februari 2013 09:13

Våra hästar får aspsly på vårvintern att barka. De älskar det och dessutom är det gratis till skillnád från aspbarkspellets.Du kommer bli populär hos grannarna om du erbjuder dem att röja aspsly. :)
Tycker du ska ta kontakt med Eddy Blom angående Vildas mage.
Han är speciell, men väldigt duktig. :)
www.ameproducts.se De har dessutom världens bästa mineraler- Biopromin.

Viveca

9 februari 2013 15:05

I Rämmedalen växte det mycket asp och jag lade till och med in det i boxen under knapersäsongen. Nu har jag lagt in lite allt möjligt sly i hagen som inte är giftigt och det uppskattas.

Tack för tipset!

Får avvakta lite och se hur detta funkar och så skall vi köpa mer hösilage. Det nya kanske är grövre.

 
Stina

Stina

9 februari 2013 14:52

Vilket elände och vilken sits du sitter i !!
Har du provat att ge henne lucernhack ? Kan det vara nåt som hjälper till ( om det ger fiber tänker jag på )?
Jättesvårt när du inte kan ge halm/h´ö ju ...

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

9 februari 2013 14:57

Det har faktiskt blivit lite bättre, peppar, peppar. Nja, Marko får ju lucernhack och jag har testat att ge henne lite och ibland snor hon åt sig några tuggor. Men med tanke på hennes vikt så kan jag inte ge några mängder och då faller det nog med det. Då är det nog bättre att öka hösilaget. Tyvärr är det melass i hacket med och jag börjar undra om sockret kan vara en av bovarna i dramat så hon verkar bättre i magen nu när betforn är borttagen.

Jag hoppas att bättringen inte bara är tillfällig som den varit tidigare. Nu får hon linfrö, proviva och fiberplex utan jäst.

 
Stina

Stina

9 februari 2013 20:55

Hur är det med betfibermix då ?
Kan det vara nåt ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

11 februari 2013 17:54

Såg det på granngården. Förstod att det skulle vara samma som Betfor fast med mindre socker i. Det finns mycket att testa men man måste ge varje sak tillräcklig tid. Som veterinären sade: Det svåra är att påverka 150kg tarm(åtminstone när man vill ;-))

 
Kim

Kim

15 februari 2013 17:13

Har ingen bra råd tyvärr, men håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll nu.

Ja herre gud 150kg!!!

Kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

16 februari 2013 22:06

Tack Kim!
Det är verkar lite bättre men ibland kommer det komockor fortfarande. Idag har hon dock varit extremt glad och pigg. Synd att det var mellan två jobbnätter så jag hann inte med någon aktivitet med henne idag. Mer än att heja på henne när hon drog galopprepor i hagen.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards