Sparvöga

Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

T&T

Av Viveca - 16 januari 2012 17:39

Att träna djur är bland det roligaste som finns. Några saker som är viktiga dock är tajmning och tydlighet. De gånger man misslyckas beror oftast på fel tajming eller att man är otydlig. Att man är otydlig kan bero på att man inte riktigt vet hur man skall göra eller att man ber om flera saker samtidigt, att man velar. Som tur är är människan läraktig även om hon är ganska mycket trögare än djuren.


Här otydliga/veliga jag i en favorit i repris från vintern 09/10. Här var det ett tag sedan vi tömkörde och snön gör att matte blir veligare än vanligt. Vilda tappar fokus, men är den som sköter det hela bäst:

Vi båda har utvecklats en del sedan dess, tack och lov;)


Här är också några exempel på vad som kan hända när man är otydlig. Det är inte så lätt med nerver och störningar runt omkring:



Doris: Det går framåt och hon gillar att hoppa hinder. Bra då kan hon springa framför och visa lata Vilda;)

Inkallningen har suttit som en smäck, men nu har hon lärt sig att slå dövörat till när det passar henne.

På söndag skall vi på första valplektionen. Det skall bli spännande. Hon kan ju lite redan, men att öva hundmöten och koppelträning kommer att bli nyttigt.


Vilda: Har enligt beräknad vikt gått ned 45 kilo sedan september. Inte undra på att hon har lite humör;) Men hon behöver gå ned ytterligare innan våren kommer med det "feta" gräset.


Marko: Han har lite "semester" för tillfället, då tiden går åt till Doris och Vildas viktnedgång prioriteras just nu. Men jag passar på att hänga på honom i hagen och träna lite löst när jag ändå är i hagen. Nu har han slutat flytta undan från mig när jag hänger på honom. Han är väldigt lätt att flytta, men ibland skall man ju stå still;)


Ha en bra dag alla!


 
 
Kim

Kim

18 januari 2012 00:31

Jag "bombsäkrar" Nelly nu och det är så roligt!
Men ibland blir det så fel, och felet är mitt, men Nelly är så överseende så vi gör bara om och jag lär mej :)

Spännande med valpkurs det blir många nya intryck för lilla Doris.
Valparna brukar var lydiga först tills dom kommer på att det finns en massa annat som också är roligt ;)

45 kg grattis, bra gjort.
Jag tycker det är svårt att banta djur...dom ser ju så hungriga ut :))

Kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

18 januari 2012 10:54

Ja man skall inte vara rädd för att göra "fel". Att man skulle förstöra en häst som man kan vara rädd för stämmer inte. Visserligen så kanske man få arbeta bort saker som man inte är nöjd med i slutändan. T.ex om man gått för fort fram och hästen blivit skrämd. Det är också en viktig sak att ta det lugnt. Ibland kan jag tycka att vi tar det för lugnt, men det brukar betala sig med facit i hand.

Igår var vi i Göteborg jag och Doris. Nyttigt för den lilla gårdshunden att vara i storstadsmiljö.

Det är jättesvårt att banta Vilda. Jag måste stärka mig i det dagligen. Hon är ju alltid hungrig. Motionen är förmodligen det som satt sprätt på viktnedgången. Först hände inte mycket men nu går hon stadigt ned. Jag rider inte lika ofta nu när jag har Doris. Förut var det ju minst tre till fyra gånger i veckan. Nu blir det minst en gång i veckan. Men nu när hon börjat gå ned så gäller det att hålla dieten så fortsätter hon nog att tappa kilon.
Kram!

 
Kicki

Kicki

19 januari 2012 17:48

hehe i den där agilitybanan förstår jag att både hundar o förare lätt kunde bli minst sagt förvirrade! =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

20 januari 2012 09:23

Agility verkar kul, men jag själv är så disträ nu förtiden så det kanske inte passar mig om det är mer än två stationer;) Har ibland tänkt att hur skulle det gå att hoppa en bana. När jag var yngre hade jag extremt bra minne för sånt, men nu tror jag att jag hade ridit allt i helt fel ordning...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards