Sparvöga

Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Djur, djur och djur...

Av Viveca - 13 november 2011 16:51

Hej alla!

Senaste nytt:

Hönäten är på plats, men Marko är skeptisk. Ägnade en halvtimme drygt åt "nuddaträning" i onsdags när jag satt upp dem. Han åt från nätet, men när han skulle göra det själv så blev han väldigt rädd när det "rörde" på sig. Jag tänkte att han vänjer väl sig...

 


Vilda får det mesta av givan i nätet och lite på golvet. Marko får tvärtom. Han äter långsammare och är rädd för nätet.

Näten har dock varit tömda, men min misstanke om vem som tömmer dem visade sig stämma: Vilda, naturligtvis även fast hon verkade ganska skeptisk hon med till en början. Jaha, mer träning krävs med lilleman för Vilda passar väl på när han skrämt sig själv. Nu när jag jobbar så får Marko hela givan på golvet så länge. Vilda äter inte så mycket långsammare med nätet än utan, men något kanske. Tror det blir svårt att ge begränsad fri tillgång till det matvraket.


Hon tappar en del i vikt nu. Jag tycker att fettdepåerna sjunker alltmer och sadelgjorden får spännas allt längre in. Hon hade dessutom slitit en hel del på hovarna trots att jag ridit till största delen med boots. Hovslagaren behövde knappt verka något, bara jämna till lite. Så nu blir det boots hela tiden:) Bootsen har slitits en hel del med. Misstänker starkt det gorva grus som lagts på en del av grusvägen här... Marko börjar bli riktigt cool och mognar alltmer bortsett från när det gäller hönäten då;)


Igår var vi och besökte de små Amstaffvalparna för operation övertalning. Jadå han liksom jag smälte för denna lilla, lite försiktiga men keliga tiken:

 


 

 Mats var lite skeptisk till en början, men nu är det han som börjar snacka om valpkurser;)

Skall försöka komma på ett namn.

Hittade en fin blogg när jag googlade: http://kamphundblogg.bloggplatsen.se/

Och det här inlägget gjorde mig riktigt rörd.

http://kamphundblogg.bloggplatsen.se/2011/10/10/6412518-sa-mycket-karlek/


Gammal skåpmat: Rotade i en gammal fotolåda häromdagen och insåg att jag alltid varit lika djurgalen. Det var nästan mer djur än männsikor på bilderna. Har det i blodet helt enkelt:

 

Det här är jag 12 år gammal på häst i Spanien, kan tänka mig att jag tjatade till mig denna ridtur pga av abstinens från hästarna på ridskolan.

 

Här min far som hälsar på en häst? Tror mest han poserar;)


Kommer mer fler bilder framöver och en presentation av tidigare husdjur.

Ha en bra söndagkväll alla!

 
 
Kicki

Kicki

13 november 2011 20:34

hihi lille Marko då, stora starka pojken skraj för ett litet nät ;D

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

13 november 2011 22:48

Ja du. Den hästen förbryllar mig ibland;) Men han gör ju framsteg som tur är. Tror det blir lite presenningsträning framöver. Han höll på att flyga ur skinnet när jag passerade honom med ett vitt schabrak i lördags. Naturligtvis fick han därför prova det båda här och där. Han lugnar sig snabbare nu i alla fall.

 
Kim

Kim

14 november 2011 22:21

Hoppas Marko snart blir vän med sitt hönät, så han hinner äta lite innan matvraket kommer och vill ta över ;)

Så bra att Vilda "går ner lite".
Vi har en häst här som varit lite "fet" och som nu har nu gått ner, och nu är hon piggare och rör sig mycket mer.

Roligt med gamla bilder.
En gång häst tjej alltid häst tjej.
Tuff snygging din pappa :)

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

15 november 2011 07:29

Vi får träna helt enkelt. Trodde inte han skulle vara rädd för något som innehåller mat;)

Ja det känns som om det äntligen händer något med hennes vikt. Vilda är mycket piggare än tidigare med.

Ja det är roligt med gamla minnen. Ja det där med hästandet är nog viktigare för mig än jag trodde när jag hade ett långt uppehåll från hästarna.

Psst, säg det inte högt han blir så mallig då;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards