Sparvöga

Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Livet går vidare...

Av Viveca - 25 juli 2011 20:08

Har nu jobbat första natten efter semestern. Det var helt ok.Har ett fantastiskt bra jobb måste jag säga.


  Hästarna har roat sig kungligt i nya hagen med att bland annat avbarka lite träd.     fyrhjulingen är min vän och packåsna när vatten och annat skall till hagen... 

Bären är goda


    och husmodern i mig vaknade en stund...

 

Idag skulle vi egentligen haft en ridtur med grillning i skogen, men pga vädret så blev det inställt.


Istället tog jag mig till hagen och två blöta fyrbeningar där vi passade på att träna lite. Det blev förflyttningar och "nudda plastpåse" vilket jag introducerade häromkvällen. Fick för mig att filma det hela med, vilket inte var det lättaste.


Jag är van att använda båda händerna att visa med vid förflyttningar och för att kunna hålla ett bättre avstånd, men hästarna var duktiga. Marko stal hela showen som vanligt och Vilda vågar inte riktigt ta plats även om jag försökte fördela mina gracer. Detta märks i början av filmen då jag flyttat mig från Marko som undersöker plastpåsen på egen hand. Vilda vill gärna komma men har ett öra på vad Marko kan tänkas få för sig. Hon spänner sig lite mycket när han är med men samtidigt riskerar jag inte att hon blir för bufflig. Motivationen att göra rätt är på topp tack vare konkurrensen. Anspänningen släpper nog så fort de lär sig att båda får belöning vid önskat beteende.


Framdelsvändningarna blev väl sådär idag då jag inte kunda visa med båda händerna. Annars gör han dem mer eller mindre perfekta. Samtidigt är det fantastiskt vad lite som gör skillnad i kroppsspråket och hur små förändringar hästarna uppfattar.


Skall försöka få med "kameramannen" snart så ska vi även visa lite sidvärtes för det om något är häftigt att göra.



Jag har som vanligt lagt till musik i klippet för att slippa höra mig själv. Det var kanske inte så pedagogiskt, men de kommandon vi använder är: smackningar/kom, ptrooo/stanna, back, nudda, flytta rumpan. Har ni tur/otur så kanske ni hinner höra mig innan ljudspåret är färdigt;)


 Ha en bra dag alla!


 
 
Kim

Kim

26 juli 2011 23:06

Att ha ett jobb man trivs med är lyxigt.

Sååå goda bären ser ut, dregel!

Roligt att se hur du tränar, med för de som är sjösjuka så vore nog en kameraman bra ;D

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

27 juli 2011 10:12

Alla jobb har sina framsidor och baksidor, men jag trivs i det stora hela. Att arbeta som sjuksköterska är intressant och innehåller en hel del utmaningar. Ibland hade jag dock önskat att politikerna förstod lite mer vad deras besparingar innebär för patienterna.

Bären är mums!

Förlåt för den billiga fyllan;) Ska skaffa kameraman eller stativ till nästa filmsession:)

Kram!

 
kicki

kicki

27 juli 2011 10:32

men ååååååå körsbärsmarmelad/sylt är ju komplett galet underbart!!
*avis*

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

27 juli 2011 10:45

Med ett litet sting av vaniljsmak blev den supergod:) Du får väl masa dig hit och plocka lite körsbär innan fåglarna har tagit resten:)
Kram!

 
Bea

Bea

29 juli 2011 01:11

Hej Viveca!

Det var ett tag sedan...

Jaså, du hade tidig semester i år? Men man får vara glad att man har ett jobb, och du verkar ju trivas så bra med det du gör!

Fina bilder! :)
Kram Bea

http://beabloggar.devote.se

Viveca

29 juli 2011 12:52

Hej Bea! Jag har delat upp min semester så snart har jag tre veckor sen semester:) Tycker att det är riktigt skönt att inte ta allt på en gång. Hade även en vecka i maj så i år blir det tre perioder samt lite sparat ifall jag vill vara ledig i vinter. Hoppas att du har det bra. Skall gå in och läsa din blogg inatt när jag har mer tid (förhoppningsvis;)) Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards