Sparvöga

Direktlänk till inlägg 10 juni 2011

Foderfunderingar...

Av Viveca - 10 juni 2011 23:00

Hej på er!


De senaste dagarna har jag fördjupat mig i forskning, foder och allmänt tyckande när det gäller sommareksem. Många anser/tror/vet att det bla. triggas igång av rubbningar i magtarmbalansen och för litet av vissa mineraler och vitaminer. Läser man lite så verkar det vara liknande som för fång även det som påstås vara bra för att skydda mot fång har många gemensamma nämnare med skyddande faktorer då det gäller eksem.


 

I början när man försöker fördjupa sig i något ämne blir man helsnurrig. Inte minst av alla goda råd som folk ger varandra och alla foderproducenter som vill sälja sin produkt. Vissa ger brunalger, men med tanke på den höga jodhalten och att jag bor vid kusten så är det inget alternativ för oss. Dessutom har de ganska lågt innehåll av övriga mineraler.


Nu får mina i alla fall Linfröolja, Bovete (som en kur mot inflammationen i huden) och för tillfället bakjäst för magarna och för B-vitamintillskott.


Zink är något som jag förstått skall ha betydelse och det finns rikligt i linfrö. Så nästa test blir att ersätta en del av oljan med krossade linfrön istället. De främjar ju också mage och tarm. Även de innehåller ju Omega3 och Omega6-oljor, men mindre koncentrerat än i oljan. Dock måste man hetta upp fröerna i kokande vatten för att bli av med giftet innanför skalet.


Aminosyror och proteiner gillar inte värme så frågan är vad som händer med dem då. Därför funderar jag på att kombinera både olja och frön. Ger man för mycket zink kan man dock hämma upptaget av koppar vilket kan ge anemi.

Borde blivit kemist istället så jag inte blev så snurrig av all fakta;)


Vilda är knasig i magen sedan betessläppet och har varit det till och från i perioder sedan i vintras. Ofta bajsar hon löst i stallet och i början trodde jag det var lite nerver inblandade.


Hennes mage är nog lite känslig mot förändringar, men naturligtvis är jag orolig för fång. Jag känner noga på hovarna och benen flera gånger varje dag. De har varit lite varma vid vissa tillfällen och hon har även haft lite puls vilket i och för sig hästar kan ha när de går på bete. De har även kännts helt normala när jag undersökt dem en stund senare.


Markos hovar är varma ibland med men varma hovar har de normalt några gånger om dagen även på vintern. Dock är hon ren i sin gång och igår red Ebba henne både i skritt och trav på olika underlag så öm är hon inte. Jag är bara lite på min vakt med tanke på hennes fetma.


Jag har gett henne bakjäst i tre dagar. Foderjäst vägrar hon ju äta. Idag fick hon även Proviva nypon, vilket har hjälpt bra tidigare mot orolig mage. Marko fick bakjäst han med för han fiser riktigt illa, men har fastare träck än Vilda.


Den magra hagen är bra ur ett perspektiv ur ett annat så växer det nog en del "skräp" där som de inte är vana vid.


 

Det är lite lurigt att exprimentera så här, men jag går väldigt långsamt fram och ger små mängder till att börja med av allt och av det jag ger så är det endast bovetet som inte har några mag- och tarmbefrämjande egenskaper. Foderjäst skall man ju t.ex. ge ganska mycket av vid magbesvär.


Har ni några erfarenheter eller funderingar så dela dem gärna här.

Nu sängen. Imorgon Ikea och ny säng:)

Sov gott alla!



 
 
Sarah

Sarah

11 juni 2011 09:41

Det är MASSA att tänka på har jag insett och väldigt bra att läsa på! Har dock inga erfarenheter eller kunskap om det du skriver om, inte just nu iaf.
Hoppas att det går bra med ditt/dina experiment!

http://chanellie.bloggplatsen.se

Viveca

11 juni 2011 10:19

Man blir snurrig i bollen;) Men när jag har googlat på de livsmedel jag kommit fram till för att få reda på näringsinnehåll m.m så får jag en hel del träffar på hästfoder;) Priset är då något helt annat. Bovete och linfrö köper jag på Willys. Linfröoljan i femliters dunkar på Granngården. Igår föll jag till föga och köpte majsgroddolja på hälsokosten så man bör ge extra E-vitamin när man ger olja. Den var dyrare än de riktigt fina vetegroddoljorna brukar var i hästafären. Linfröoljan innehåller dock E-vitamin naturligt, men det uppges ej på förpackningen. Ett sånt förvirrat ämne. Annars har jag lärt mig att om de är fina i hulet behövs inget tillskott under betesperioden, förutom salt. Men det skadar väl inte att prova då det finns nya rön. Zink och E-vitamin är dock inte bra att överdosera.

Tycker faktiskt att de kliat sig mindre de senaste två dagarna, men det har varit lite svalare ute med. Marko hade eksem i pannan och på öronen. Det i pannan är läkt och öronen är bättre:)

Vilda hade inget löst bajs i svansen i morse, dock igår kväll.

 
Kim

Kim

11 juni 2011 10:12

Jag kan inte mycket om foder, men kan tala om att i stallet så får hästarna kokt linfrö (riktigt slemmigt som alla hästarna älskar)2-3 gånger i veckan.
Och det är många år sen någon av hästarna haft kolik eller andra magproblem.

Av 14 hästar är det två hästar som lider av allergi, en lite lätt mest svans och man, den andra hela kroppen...ägarna har också försökt med det mesta...

Följer gärna dina foder försök, alltid bra att lära mej lite.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

11 juni 2011 10:27

Linfrö är bra för magen och kan driva ut sand och annat som hästarna får i sig sägs det. Om det inte är krossat så går det rakt igenom, men smörjer tarmen och främjar tarmrörelserna. Används flitigt även i äldrevården;)Om man vill få ut mer av de päls- och hudfrämjande egenskaperna så bör man nog prova med oljan, tänker på eksemhästarna. Mina har aldrig varit så fina i päls och hud som efter jag började ge det. Jag ger bara en halv dygnsdos dock. Det verkar vara olika rekommendationer från olika tillverkare. Vilda (D-ponny) får 25-30 ml en gång per dag. Marko får 45-50ml en gång per dag. Man kan ge samma mängd två gånger per dag. Jag använder pump som ger 30 ml därav ej exakt mått.

Jag lär mig medan jag håller på. Hoppas att jag hittar en bra egen blandning:)

 
Carin

Carin

12 juni 2011 21:36

Jag har nominerat dig till en award!


Min motivering är; Du skriver naturligt, personligt och berörande med lika delar humor och fakta. Sen att du gärna har bilder och visar din vardag gör ju absolut inte saken sämre. GRATTIS!

http://caisisen.bloggplatsen.se

Viveca

13 juni 2011 01:43

Oj, tack! Jag som har varit så oflitig med bloggen. Det där gav mig lite ny energi:)
Bugar och bockar!

 
Carin

Carin

12 juni 2011 21:49

Jag är så tacksam att Tompa är "problemfri" *peppar-peppar* Men linföets läkande och smörjande effekt använder jag ibland vintertid. Det funkar! Och det har jag med mig sen tiden på ålderdomshem då jag introducerade Moluinergröt till gamlingarna :) Mycket uppskattat! Linfrö is the shit!

Kramen!

http://caisisen.bloggplatsen.se

Viveca

13 juni 2011 01:42

Linfrö är bra:) Hur mycket ger du?
Kram!

 
Ann

Ann

13 juni 2011 09:20

Gav linfrö tidigare men har inte gjort på några år... kanske skulle börja igen! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

13 juni 2011 14:01

Testa med oljan först. Det är lättare och om de inte har några eksem utan bara klåda så gör den fantastisk nytta mot mjällig torr hud. Du kommer få ännu blankare hästar:) Köp på dunk det blir billigare:)

 
kicki

kicki

13 juni 2011 10:30

visst är det snurrigt!! det är verkligen en djungel!

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

13 juni 2011 13:58

Ja det är inte lätt.

 
Carin

Carin

13 juni 2011 11:56

Har i perioder gett ca 1 dl torra frön som jag skållar och sen blandar med fodret. Detta ger jag i 1-2 veckor när Tompa kommer in i en "lös i magen-period". Har nu i vinter inte haft möjlighet att skålla så jag har gett linfröolja, ca 20 ml, varje dag. Kanske en lite låg dos men den är mest menad som "underhåll". När hans mage krånglar köper jag ett par liter proviva blåbär och ger 2 dl/fodergiva tills det är slut.

Bovete har jag läst lite om i exemsyfte! Jag vet inte varför men jag tror inte man ska konstla till det för mycket utan försöka med "vad naturen ger". Dessa har för mig funkat minst lika bra som dyra tillskottspreparat.

Det enda "dyra" jag tidigare lagt pengar på är "host-örter" som mitt fullblodssto fick för sin astma. Utan dessa örter hade hon inte funkat alls! Så fort jag drog ner eller tog bort dem började hon hosta och falla ur viktmässigt.

Ojoj, nu skrev jag massor igen ;)

Kramen

http://caisisen.bloggplatsen.se

Viveca

13 juni 2011 13:54

Proviva brukar funka bra på Vildas mage, men denna gång verkar det segt. Skall öka bakjästen något, för jag har märkt att hovarna fått mindre tendenser till hålväggar än tidigare också. Det finns annan probiotika att köpa till hästar än proviva kanske prövar jag det om magen fortsätter vara lös.

Örter mot hosta testade jag med i vintras. Men jag köpte timjan i mataffären. Dock blev det ganska dyrt. Nästa gång får det bli storpack:)

Även om det är lite pill att plocka ihop allt själv så har man ju mer koll och kan plocka bort något om man vill. Samtidigt är det ju också mycket billigare.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards