Sparvöga

Alla inlägg den 15 december 2010

Av Viveca - 15 december 2010 15:12

Jaha, min vilodag blev såhär:

Slappa framför datorn med siktet inställt på en god bok i sängen efter lunchfodringen.

Höpackning, med mycket luktande på hösilaget. Något konstig lukt det jag kunde känna genom min täppta näsa. Rensade bort en hel del och packade dagens ranson.


Hästarna luktade med och petade mest i det.

Tog upp hösilaget igen.

Luktade på den stoora nyss öppnade balen, skum lukt, men inte mögel, inget damm. Resten av balarna står ute på åkern. Dem kan jag inte lyfta upp till loftet själv.


In och packa nytt från småbalarna med hö istället, medan hjärnan malde: Inte bra med täta foderbyten, man ska byta smygande och försiktigt. (kolikvarning!)


Ut med lunchöet till mycket mer nöjda hästar. Mums!


Slängde resten av ransonen med och packade dagens hö igen.


Liten orolig matte valde ut den finaste halmbalen hon kunde hitta och gick ut till boxen, tänkte att halmen är ju magarna vana vid så då får hästarna blanda med den.


I boxen hade en jordfräs blandat den nya torven med bajsbollar som frusit fast. Hacka, picka, mocka, kratta. Ny halm uppe på...(puh). Det var inte alls käckt med bara torv i kylan, i alla fall inte när den inte hunnit bli en riktig bädd ännu.


Så nu börjar jag ändå misstänka hösilaget som bov i hostdramat.

Får hoppas att de andra balarna är ok. Annars blir det knapert med hö. Den första var bra, men Vilda började ju hosta innan vi öppnade den andra...


Nu kanske matten borde lägga sig en stund innan något barn vill ha skjuts, mat eller läxhjälp?


Ledsen för gnället, men nu är matte trött!



Av Viveca - 15 december 2010 09:37

Hej alla!

Nu har jag äntligen fått tag i veterinärassistenten och hon sade att enl. vet. kan man ge hästen ca två veckor på sig för att klara upp hostan själv innan man behöver gå ned med fiberoptik för att kolla upp ev. slem och annat. Så länge Vilda inte är hängig, snuvig eller dålig så kan jag lugnt avvakta. Hon hostade tyvärr igår kväll igen utan ansträngning. Det känns skönt att fått prata med någon insatt innan helgen. På lördag är det två veckor sedan jag hörde henne hosta första gången. Sedan vet jag ju inte hur länge hon hostat exakt. Men då kan jag avvakta till på måndag i alla fall. På tisdag arbetar veterinären sista dagen innan juluppehåll så jag hoppas Vilda är ok innan dess annars får de komma ut och ta en titt.


På Anns begäran så kommer här bilder på "fällkammen":

 

Ovansidan


  

Undersidan, med de små hakarna som drar loss lös päls:)

 

Den finns att köpa på Lillhästen i stav gå in på Nätbutik och "islandshästspecial" så hittar ni den. De kallar den för pälsskrapa. Ett av mina bästa inköp till hästarna. Den är värd varenda krona:) Brukar inte göra reklam direkt, men här är reklamen helt befogad. Ett stort tack till Ylle som kom med tips på sin blogg för länge sedan:)


Och som sagt går den att använda till annat med om man har hårfagra kusar:)


Här en annan favorit:

  

Man- och svansborsten. Det finns ingen annan som tar hand om allt burr så bra som denna.

 

Mats borstar hela hästen med den för han gillar handtaget. Helt klart mer ergonomisk än de vanliga rotborstarna:)


Jag har testat otaliga varianter till man och svans. Från vanliga hårborstar till kattkammar. De håller inte. Det enda som håller förutom denna är en kattkam i stål, när jag behöver komma längre ned och få bort skorv i manarna, men den sliter på manen. Brukar först ta matolja i hårbotten, sedan kammen och till sist tvätta bort överskottsolja med ljummet vatten. Nu på vintern vill jag inte greja för mycket nere i manarna pga kylan.


Jag är inte helt frisk ännu och förmodligen har jag tagit ut mig lite för mycket de senaste dagarna. Nu är boxen nytorvad och jag fick in torvbalar, kalk och annat i den uppvärmda foderkammaren igår. Idag tänkte jag bara göra det nödvändigaste: höpackning, fodring och vattning samt tillsyn av liten hosthäst förstås. Skall egentligen jobba i natt, men kommer vara hemma och försöka vila upp mig.


Jo, så ska jag vara kattvakt åt snälla Maria som alltid ställer upp och hjälper mig med hästarna när jag är borta. Lille Pysen ska få lite kel , mat och tillsyn i eftermiddag medan husse och matte är på SPA:)

Ha en bra dag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards