Sparvöga

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010

Träckprov...

Av Viveca - 18 oktober 2010 10:53

  

Nu är jag förvirrad.

Tog träckprov på båda hästarna och har fått svar.

Vilda: 675 EPG på blodmask i övrigt inget.

Marko: 1150 EPG på blodmask samt förekomst av bandmask.


Väntar på odlingssvar, men eftersom de hade såpass mycket ägg så skall de ju avmaskas ändå.


Vilda har ju haft 0 på allt sedan jag började med träckprov (förra året). Tror det beror på bra betesskötsel. I år gick hon och Marko dock kvar i vinterhagarna med en av de andra hästarna över sommaren, vilket dessutom resulterat i hennes gigantiska gräsmage. Där är mycket "fetare" bete än vad det varit i sommarhagarna tidigare år i alla fall.


Till saken: Ringde veterinären och pratade med assistenten. Som säger att alla hästar under fem år skall avmaskas oavsett träckprov eller ej. Så båda hästarna skall alltså avmaskas enl. schema. Enligt detta så hade jag ju inte behövt ta träckprov alls, men har de inga ägg så borde det väl kvitta hur gamla hästarna är?


Är det bara olika skolor, olika veterinärer eller gammal kunskap. Nu kvittar det väl eftersom mina behöver avmaskas, men det tar emot att avmaska så ofta om det inte behövs. Sköter man betet och har tillräckliga arealer, skilda sommar- och vinterhagar samt tar träckprov så borde det ju räcka?


Vad har ni för tankar och erfarenhet av detta? Har ni också stött på olika åsikter från veterinärhåll? Eller är jag ute och cyklar. Bör man avmaska unghästar oavsett?

 
 
Stina

Stina

18 oktober 2010 14:18

Fick oxå nåt liknade svar i våras när jag pratade med min veterinärstation, och min åskikt är nog att dom inte är riktigt uppdaterade.
Jag tar träckprov och avmaskar därefter oavsett vad dom säger.
Nu har jag ju oxå behövt avmaska så jag har inte behövt fundera närmre, men hade dom nollat så hade jag inte avmaskat.
Varför pilla i dom en massa saker i onödan ? Både med tanke på hästarnas väl samt på problemet ang resistens hos maskarna ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

18 oktober 2010 15:20

Jag tror som du Stina. Men nu tror jag dessvärre att vet. har skrivit ut för hela året, men tar nog träckprov ändå och avmaskar efterhand det behövs. Hoppas jag kan hämta ut litet i taget:) Eventuellt avmaskar jag även i februari då det är vad jag förstår svårt att förlita sig på proverna. Äsh, blir bara förvirrad av alla olika riktlinjer. Dessutom vill jag bara att det ska bli så bra som möjligt för hästarna och så min veliga personlighet på det...

 
Ann

Ann

18 oktober 2010 20:18

Så som jag har fattat det så kan det vara så att ett träckprov inte visar all mask och unghästar har en tendens att ha annan mask också.
Min vet skrev ut ett annat sorts maskmedel till Merlin för att föl ofta hade ... vad det nu var för mask och det maskmedlet tog det bättre.
Men jag kan ha fel...

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

19 oktober 2010 00:46

Jag kommer inte heller riktigt ihåg, men jag vet att det finns en skrift av SLU eller om det var någon myndighet som jag länkat till tidigare. Där står allt man behöver veta om maskar.
Tycker det är lite konstigt eftersom man skall ange ålder på hästarna till labbet. Sedan har unghästar generellt mer mask och är känsligare för dem, men fem år tycker jag låter länge. Ska leta upp denna skrift nu:)

 
Viveca

Viveca

19 oktober 2010 00:55

Hittade skriften "Hästens parasiter" från jordbruksverket http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

19 oktober 2010 06:05

Min vet sa upp till 2 års ålder, vilket låter vettigare än 5 år. Tycker det låter länge.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

19 oktober 2010 17:47

Ja, skulle vilja förstå bakgrundet till de olika rekommendationerna. För självklart vill jag avmaska om det finns risk att missa något via träckproven, Vilda avmaskade jag enl rutin tidigare. Men jag vill inte stoppa i dem massa skräp om det inte behövs. Nu behövs det ju i och för sig;)

 
ylle

ylle

19 oktober 2010 12:54

Jag har nog informationen att unghästar behöver avmaskas OM de inte går i "virgin pastures".. obetade alltså... Det finns ju en del stadier av mask - ägg som inte lämnar spår i träckprov. Hade jag SÅ hög halt så hade jag lagt upp ett avmaskningsprogram och försökt få dessa unga hästar så maskfria som möjligt. Men mycket hänger ju på hagarnas renhet och mockningsrutiner framöver.. äldre hästar skulle jag aldrig avmaska utan att få indikation genom träckprov! Om de inte levde i inackorderingsstall med idel hästbyten, då är det förstås självklart att hagarna blir konstant nedsmittade...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

19 oktober 2010 17:45

Avmaskade Vilda enl avmaskningsprogram tills förra året, dock inte så ofta som var 8e vecka. Självklart beror det på hagskötsel och betesareal med mer. Det var bla. därför jag ville ta träckprov regelbundet så att man kan se vilken påverkan detta har. Som du säger gäller det ju att hålla hästarna så maskfria som möjligt och just nu har de ju mycket mask. Ska lusläsa "hästens parasiter", men vad jag kan se så är det bara föl som enl den ska avmaskas oavsett träckprov.

 
sofia

sofia

19 oktober 2010 13:57

Intressant fråga detta om träck o avmaskning!

Får man möjligen fråga vilket företag du skickat in träck provet hos?
Skiljer det mellan företagen, någon som är bättre/sämre. Beställer ni odling som rutin.

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Viveca

19 oktober 2010 17:40

Ja , det är intressant men förvirrande;)

Jag har använt Equippo Lab www.maskkontroll.se
Vet inte hur företagen skiljer sig, men detta är bra och billigare än "kolla masken". Nej odling får man önska till, skulle nog avvaktat provsvaret först, för med de halterna av ägg måste det avmaskas oavsett odlingssvar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards