Sparvöga

Alla inlägg under januari 2010

Av Viveca - 22 januari 2010 12:28

Gud vad dött det är på bloggen.

Kanske fler än jag som börjar tröttna?

Besöksantalet är otroligt lågt. Förstår om bloggen är tråkigare än vanligt just nu. Är själv litet tråkig för tillfället.


Jag fortsätter skriva ändå;)


Kom gärna med förslag på innehåll om ni vill ha bloggen roligare/intressantare.


Ha en bra dag alla!

Av Viveca - 21 januari 2010 18:04

Känner mig grinig idag, tråkig och trött. Kanske förkylning eller något på gång PMS? E är sjuk och har ont i halsen.


Var en sväng hos Vilda och smörjde henne i manen med den fantastiska smörjan. Använder den lite sporadiskt nu, när det verkar torrt eller om hon ser ut att ha kliat sig. Efter jag tagit ena halvan på manen tyckte hon att det räckte och gick iväg från mig. Då fick hon ett tjuvnyp i rumpan av ett annat sto, så kunde jag smörja in resten med. De är till stor hjälp ibland hästarna:)


Det är fantastiskt vad de uppfostrar varandra. Det är inte första gången jag fått hjälp. De är klokare än vad många tror.


Om det nu blir stall här hemma hoppas jag att jag hittar en bra förebild och uppfostrare som kompis till Vilda.


E har mycket bestämda åsikter om vad det skall vara för häst. En svart Nordsvensk eller Kallblodstravare som heter Fjalar;)


Det blir nog inte lätt att få alla rätt på det önskemålet.

Av Viveca - 21 januari 2010 12:31

Usch vad jag har sovit länge idag. Då blir det inte mycket gjort...


Såg på kvällssöppet med Ekdahl igår där vargjakten debatterades.


Där satt människor som på fullt allvar tyckte att vi inte behöver varg i Sverige överhuvudtaget, men det var tydligen inte samma sak som att de var för att utrota vargen, eftersom den finns på andra delar av världen.


Retorik utan logik.


Den med mest kunskap och som verkligen kom med bra argument mot denna vansinnesjakt var en docent i populationsgenetik. Hon menade att den urskillningslösa jakten snarare har riskerat att minska vargstammens friska gener eftersom man kan ha skjutit starka och genetiskt viktiga individer. Hon pekade också på det faktum (som jag trodde att alla med hjärna redan hade förstått) att stammen behöver öka i antal individer inte minska om man skall få bukt med inaveln. Kanske borde man öka antalet människor på de ställen varghatarna bor för att inaveln hos dem skall minska också? Något fel måste det ju vara på dem.


Hur kan regeringen stå bakom detta, att låta en machokultur bestämma över en hel arts vara eller icke vara?


De som är rädda om sin tamboskap får väl skaffa riktiga stängsel eller byta sysselsättning. Vargen är viktig i ekosystemet kanske viktigare än samerna? De kan ju välja att göra något annat om det inte passar.


grrr...

Av Viveca - 17 januari 2010 15:17

Det har blivit dålig med bloggandet det sista. Arbetspassen från kl 15-01 saboterar min dygnsrytm helt. Arbetade onsdag och torsdag, somnade vid 5-tiden på morgonen. Fredagmorgon kl 8,30 var jag på möte efter att ha sovit 2 timmar.


Trodde jag vänt tillbaka dygnet då jag somnade gott på fredag kväll. Idag var det samling inför E´s fotboll kl 06,15 och jag somnade vid halv fyra, gick upp vid fem. Suck!


Lördagen var en bra dag dock. Äntligen blev det uppsittning igen. A fick äran;)

Vilda tyckte det var skönt att få jobba litet igen, även om hon var litet istadig ibland (tillbaka till det normala alltså). Vi prövade att ta en sväng ut på vägen efter några varv i paddocken, men hon halkade ordentligt i en nedförsbacke så A fick sitta av och de fick forsätta i paddocken istället.


Vad glad jag är att hon är fit for fight igen:)



    


Nu ska jag gå en liten bloggrunda för att se vad ni alla har för er!

Ha en bra kväll!

Av Viveca - 12 januari 2010 14:10

Längtar till sommaren nu. Vill komma igång mer med träningen av Vilda igen (tänker inte vänta till dess dock;)).


 Är gräset grönare på andra sidan? Förträngs bara nackdelarna med insekter gassande sol pga vinterns halka och kyla? Hösten är nog den bästa årstiden när det inte regnar ihållande. Insekterna minskar till antalet och temperaturen är behaglig. Jag gillar vintern och snön, men nu har det varit extremt och halkan gör att jag inte vågar rida Vilda just nu när hon tappat en del muskler under vilan. Det finns ju annat att göra, men längtar...




September var en härlig månad:)


Förresten verkar vårt markköp närma sig, men det verkar bli en mindre bit än vad som var tänkt. Till vinterhagar räcker det, men sommarbetet måste då lösas på annat sätt. Hmm, tål att tänkas på...


Av Viveca - 11 januari 2010 10:46

Alldeles strax bär det av mot Gbg för undersökning av min klämda nerv. Äntligen!


Här en liten bildbomb på Vilda. Det har varit lite dåligt med aktiveringen det senaste vilket märks på henne. Helst ville hon vara kvar i hagen igår och skrapa efter gräs, men när hon väl övertalades att komma med och fick sin promenad var hon urnöjd.


  

Flera mindre träd hade böjts ned och bildade portaler runt skogsstigen. På vissa ställen fick vi huka oss för att komma igenom. Otroligt vackert, men tur att vi inte tog en ridtur;)


  Man tager vad man haver: taggbuskar går att äta om man tar små bitar åt gången.

 

  Vad gör ni där borta?

 

 




    

I stallets trygga vrå!


Ha en god måndag alla!

Av Viveca - 9 januari 2010 23:39


Fanns det godis i sadelkammaren? mmm, sade M.

Av Viveca - 7 januari 2010 22:10



Idag var det jag som spanade ut genom köksfönstret. Det var faktiskt ganska underhållande:



Trevlig kväll!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards