Sparvöga

Alla inlägg under september 2009

Av Viveca - 13 september 2009 20:42

Idag har det varit en trevlig dag. Mina föräldrar och deras lilla valp var här. Jag fick ett paket! Det är trevligt med presenter. En fin blombukett fick jag med. Efter tårta och kaffe begav vi oss till stallet. Det blev en långpromenad med en liten valp. Dixie och en modell större: Vilda;) De var båda väldigt intresserade av varandra och Vilda gick på snabbt för att inte komma efter den lilla snabba hunden. Gubbarna: M och min far(styvfar) kom på efterkälken.


På kvällen körde vi in ved till bonden L och fikade en stund. En liten tur med fyrhjulingen över åkrarna för att inspektera klöversorter. Där var en hel del Alsikeklöver, om det är 20% är dock frågan. Nu är det dags att beställa hö, om vi inte ska ta vårt eget. Funderar på att sälja vårt till någon med kor och köpa det hö som levereras till stallet istället.


Efter denna trevliga dag i solen har "Häxan surtant" stuckit till Blåkulla. Jag hoppas hon stannar där, minst en månad i alla fall;)


Ha det bra alla! Tack så mycket för kommentarerna, till både gamla som nya kommentatorer:)

Av Viveca - 12 september 2009 13:48

Usch vad gnällig jag är idag. Får skylla på att jag befinner mig i den gnälliga delen av min menstruationscykel. Kommer väl snart in i den mindre gnälliga perioden igen. Ber om ursäkt för de nagativa energier jag spridit;)


Nej en liten kopp starkt kaffe och sedan fortsätter jag med "The never ending story": Städa, städa, städa...

Blir nog jätteglad när det är klart;)


Ha det bra alla och tack för att ni står ut!

Av Viveca - 12 september 2009 11:48

Idag fyller tre av fyra bonusbarn år! J fyller 16, Sn och Sa 14. Det är deras mammas helg, alltså har vi inte ordnat med presenter och firande eftersom vi kommer att fira nästa helg. Men vad ser jag när jag går ut i hallen? Deras skor! Nu är det tredje helgen som de av någon anledning kommer till oss när de ska vara hos sin mamma! J var här igår så vi visste att han skulle åka till mamma idag. Men hur och framförallt när dök tvillingarna upp!


Har hon ingen koll på var de är på nätterna? De måste ha kommit efter ett i natt. Jag gick och lade mig sent.

Jag blir väldigt trött på denna slapphet och nonchanlans! När hon har hand om barnen så är det hennes förbannade plikt att veta var de är, men tydligen kan hon inte ha haft någon koll för då hade de väl sovit hos henne?

När de är hos oss skall de vara hemma kl 23 på helgerna och inte en minut senare, då blir det utegångsförbud.


Nej, nu skall jag ringa M och fråga vad som hänt denna gång.

Av Viveca - 11 september 2009 22:55

Usch är nu irriterad på Tradera. Jag har knappt använt deras tjänster, men försökte sälja en sadel där för ett tag sedan. Den blev inte såld. Trodde jag skulle komma ihåg att betala fakturan, men missade den eftersom den kommer på mail. Jag är sällan inne på min E-post och nästan aldrig på Tradera. Det var naturligtvis mitt fel och jag fick då betala påminnelseavgift pga av mitt misstag. Nu gick jag in på min mail och ser att jag fått ytterligare en påminnelse, trodde då att de missat att jag betalt eftersom det var över en månad sedan. Nej, det var ett annat OCRnr och jag har inte haft några andra annonser? Kommer då på att jag lade in annonsen ett par dagar extra när sadeln inte blev såld. Nu har jag alltså betalt 115kr istället för 13kr sammanlagt. Sadeln är fortfarande osåld.


Visst det är mitt fel, men att fakturera några kronor flera månader senare ser jag nog mer som ett sätt för dem att tjäna pengar på folks dåliga minne. Annonsen låg inne i juni! Så fort de registrerat min betalning kommer jag avregistrera mig därifrån.


Ha det bra alla!



Av Viveca - 11 september 2009 21:58

Idag gick vi en långpromenad med Vilda. Backe upp och backe ned i skogen och på vägen. Väldigt nyttigt. Pigg som en mört är hon nu. Lite trav blev det med, så jag o M fick motion med.

Efter promenaden fick hon motion med hagkompisen också:)



Roligt att se när de trivs så bra ihop!

Av Viveca - 10 september 2009 19:22

Nej, det är inte jul ännu, men alldeles för snart!

Mellandag är för mig en dag mellan två jobbnätter. Då hinner jag oftast med det mest basala: Titta till hästen, handla, laga mat, duscha och åka till jobbet. Det har dock hänt att jag hunnit mycket mer än så, men inte idag. Visst, har jag lekt med bloggen, kommenterat andras m.m., vilket inte kan anses som någon värst nyttig sysselsättning. Ska sanningen fram så gör nattjobbandet att jag helt enkelt inte orkar vara nyttig. Hjärnan går på lågvarv, kroppen fungerar långsamt och tiden rinner iväg. Det är inte hälsosamt att arbeta på natten. Hormonerna i kroppen kommer ur lag. Under den mörka årstiden får man för litet solljus. Risken för hjärt-kärlsjukdomar och magproblem är skyhög. Risken att drabbas av bröstcancer ökas med 50% för oss nattjobbande kvinnor.


Varför gör jag det då?


Jo, det är roligare att arbeta när inte allt är inrutat och bestämt i förväg. Att ta egna beslut och lägga upp arbetet efter egen förmåga är stimulerande. Men största anledningen är att jag är ledig väldigt mycket och kan lägga tid på det jag själv vill. Jag måste inte göra allt på en eller två stackars lediga dagar i veckan.

Nej, dags att inta duschen, sedan en kopp kaffe och iväg till den lilla ön för ett nattpass till!


Ha det bra alla!

Av Viveca - 10 september 2009 00:28

Var en sväng hos Vilda idag(igår alltså) och såg helt plötsligt att hon var så blank och fin i pälsen. Förra sommaren var hon så himla fin i pälsen och i kroppen. Kändes även mer musklad över ryggen igen. Denna sommar har hon inte alls sett så fin ut. Även veterinären påpekade ju att hon var dåligt musklad över ryggen. Kan infektionen varit boven i dramat eller stress/otrivsel/dåligt bete i sommarhagen eller bara en kraftig tilläxtperiod? Har ingen aning, men nu känns det riktigt bra. Hon har ju inte varit mager eller sett sjuk ut. Jag har dock inte kunnat sätta fingret på det. Skillnaden kom säkert inte över en natt heller. Det är som när man plötsligt ser att barnen har vuxit mycket.


Nu är elaggregatet på G, så jag hoppas att hon håller sig så fin i den gamla hagen också. Det borde nog bero på infektionen.


Plikten kallar!

Ha det gott alla!

Av Viveca - 9 september 2009 19:18

Det var värst vad bloggen blev vanebildande nu.


Har hittat ett litet "fel". En till "Sparvöga" finns. Trodde inte man kunde ha samma bloggtitel. Det blir lite lätt förvirrat. Ok, "the world isn´t big enough for the both of us!". Skämt åsido, kanske ska byta namn på bloggen.


Tycker själv att perasperaadastra är litet långt och varför jag valde det är en historia för sig. "Per aspera ad astra" = "Genom hoppet mot stjärnorna", tycker det låter trösterikt på något sätt. Men att byta adress blir krångligt med länkar hos andra så jag behåller nog adressen i alla fall.


Jag har ett smeknamn: Vivo som jag använder lite här och där, kanske kan vara en ny bloggtitel? Eller kanske ska jag använda mitt riktiga namn. Lite löjligt att vara anonym( hur anonym man nu är?)

Kom gärna med förslag eller synpunkter.


Och till den andra "Sparvöga" låter jag hälsa att du valde ett bra namn:)

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards