Sparvöga

Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

En högproduktiv dag:)

Av Viveca - 30 juni 2010 00:38

Nu är vinden tom och jag förstår inte hur allt fick plats däruppe och ännu mindre att inte taket ramlat in.


Här bilder från gårdagens skörd:

      


Det var ungefär tre gånger så mycket kvar på vinden efter detta.


Mest skräp, många frågor: Varför sparar man tomma kartonger och förpackningar? Varför har man tio av varje grej? Konsumtionsamhällets baksida? Varför rensar man inte oftare? Och var tog alla familjemedlemmar och ägare till skiten vägen?


Tre av barnen samt E´s kompis har hjälpt till. Tusen tack för hjälpen!


Av allt som bars ner blir det ca fem flyttkartonger som skall sparas. Några fynd dock. En sadelgjord, en gammal fin symaskin, och flera fina tavlor och teckningar.


Var iväg och hälsade på Marko i hagen. Hästarna nonchalerade oss fullständigt när vi var utanför stängslet, men  när jag gick in kom de allihop. Två mammor, fast bara ett av två föl idag och de två unghästarna. Den vi inte valt kom fram först liksom han gjorde sist. Idag var de dock något mer avvaktande och stona höll hela tiden ett vakande öga på mig och på M som för säkerhets skull höll sig utanför staketet. Lite kel med Marko blev det tills mamman föste bort honom från främlingen. Hon undersökte mig noga och blängde litet;)


Här är pappan: http://www.nordsvensken.org/bronco-1980.php


Mamman heter Vega. Mormor: Märta, Morfar: Myre och mormorsmor: Lillemor. Numren har jag inte fått reda på ännu, men är inte så insatt i aveln heller, men det skall vara fina Nordsvenskar allihop.


Börjar bli lite nervös;) Han verkade mycket större idag. Hoppas att han är mindre burdus än vad Vilda var. Det blir nog bra när vi fått känna på varandra litet:)

 
 
ylle

ylle

30 juni 2010 06:45

VAD gör Du uppe mitt i natten människa?? ja det är inte klokt vad mycket skräp man samlar på sig med åren... litet utrensning är nog nyttigt! man får helt enkelt flytta oftare! Fin pappa den där Bronco, jag ser att det är mycket norskt i blodet och det brukar betyda vackra och smidiga nordsvenskar... det blir säkert bra!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

30 juni 2010 08:09

Känner igen det där... vi har en röd stuga bredvid huset, som är fullt med... sånt där. Kartonger, skräp, tomkartonger och ännu mer skräp... Ska väl ta tag i det någon gång, i vintras sa jag, när jag har sommarlov, men nu har jag ingen lust..! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

30 juni 2010 08:31

Oh hjälp vad massa grejer *s* , ni måste ha haft en himla stor vind !
Men vad skönt det är när man får rensat ... och så står man där och undrar vem tusan är så dum så den sparar allt konstigt man hittar ;)

Markos pappa såg jättefin ut, det ska bli så kul att få följa er !
Hur stor är han nu ca och hur stor tror du han blir ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

30 juni 2010 11:56

Ylle: Vad jag gör uppe på natten kan man undra, men hade varit igång ordentligt hela dagen så var tvungen att varva ned, sedan är jag en nattmänniska med störd dygnsrytm också;). Ja det verkar vara en fin stam på honom:)

Ann: alla har nog sina gömmor som de helst vill glömma:)

Stina: Både M och hans ex är av den samlande sorten. Själv hade jag två flyttkartonger däruppe, men så har jag inte bott här i 20 år heller.

Har inte mätt Marko och inte ägaren heller (en äldre man som skall börja avveckla hästeriet), men han är högre än Vilda, så någonstans mellan 145 och 150 skulle jag chansa på. Får mäta sedan (om jag får;)) Pappan är ju 158, så kanske hamnar han där någonstans när han vuxit klart?

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards