Sparvöga

Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Komma-igång-tur...

Av Viveca - 26 mars 2010 08:37

Våren är här! Visserligen regnar det just nu och det är grått och disigt.


Gårdagen började med dis, men alldeles lagom tills jag och en arbetskamrat L kom iväg till stallet kom solen fram.


Vilda var lite småtjurig i stallet och bråkade lite vid hovkratsningen, ville inte ha sadel etc. Vi började i paddocken och vi tog en liten runda följa John, vilket brukar hjälpa mot istadighet och småtrots.


Hon stod fint och stilla när jag satt upp och L kom med litet tips vad gäller min ridning. Skönt att ha någon ridkunnig med som ser mina fel och brister:) Sedan var det hennes tur. Vilda saktade som vanligt av efter en liten bit trav och stod och tänkte på annat. Men hon skärpte sig faktiskt ganska bra efter en stund och tog stöd på bettet samt började jobba med ryggen.


Vi tog en liten tur ut på vägen. Hon vill som sagt inte gå så långt nu, men med lite hästpsykologi så valde vi vägen mot hingstarna (fast vi vände innan vi var framme). Hon gick på snabbt och intresserat:)


  

Skällhundarna som vi passerat hundratalsgånger var ute i trädgården igen, vilket är lika spännande varje gång. De gånger de inte dyker upp har Vilda nästan mulen inne i trädgården för att spana efter dem och känna efter om hon kanske kan bli rädd. Jag red på tillbakavägen och de kom de springande och skällande precis när vi passerat. Vilda gjorde en snabbvändning och spanade lite på dem sedan kunde vi fortsätta.


Trots en liten tur verkade hon ganska trött. Själv har jag lite ont i sittbenen idag. Det är verkligen hög tid för oss att komma igång igen.

  

Tyvärr glömde jag både kamera och mobil hemma, men bjuder på lite reprisbilder så det inte blir så tråkigt.


Efter ridturen, mockning m.m så fick hästarna lunch och vi tog en välbehövlig fika i den värmande solen, mmm, mysigt!

 
 
Stina

Stina

27 mars 2010 18:23

*s* med några snygga grabbar i sikte blir det fart på oss alla ;)

Skönt att komma igång antar jag, jag tror våra fyrbenta behöver det lika mycket som oss !

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

27 mars 2010 21:39

Ja, hon vet att de är där, men kände nog bara lukten av dem;)
Ja, jätteskönt att komma igång lite lätt. Snart börjar ridträningarna också.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Pernilla

Pernilla

28 mars 2010 21:40

Åh jag är bara såå nyfiken - var ligger det nya boendet? Anledningen till att jag frågar är att jag har stuga på Kåkenäs, precis utanför Stenungsund och såg att ni nu bor på Orust. Såå om du har lust att avslöja vart gården ligger...?
Ha en trevlig dag! :)

http://hastliv.blogspot.com

 
Viveca

Viveca

29 mars 2010 01:02

Utan att avslöja för mycket;) Den ligger på Orust:) Så flytten blir inte lång. Trevligt med kommentar. Var inne på din blogg precis. Roligt med en blogg till att följa.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards